24 uur in Brussel met kinderen

Wanneer ik een weekend alleen thuis ben met de kinderen denk ik al gauw: ‘Kom, laten we er samen op uit trekken’. And so we did. Deze keer gingen we op pad in onze hoofdstad Brussel.

Na de atletiek training van vrijdagavond verraste ik hen. ‘Jongens, we gaan niet meer naar huis vanavond. We nemen nu de trein naar… Brussel!'. Wiiiiii!!! Iedereen blij. En hup, weg waren we.

We namen de trein vanuit Ekeren richting Brussel-Zuid. Mét aperitief (lees: appelsap en Japanse bollenmix, my favourite) uiteraard.

19.30 uur: B&B Hotels

Van zodra we in Brussel-Zuid arriveerden, trokken we naar B&B Hotels*. Deze Franse hotelketen heeft hotels in Antwerpen en Brussel, en opende recent dit exemplaar aan de Gare du Midi. Tegen 2025 willen ze 15 hotels hebben op Belgische bodem en daar kan ik alleen maar enthousiast over zijn. We hebben hier namelijk een super verblijf gehad!

We sliepen in een aangename familiekamer met 2 enkelbedden en een dubbelbed. De badkamer was klein, maar prima, slim ingericht. De indirecte verlichting en nachtlampjes zorgden voor gezelligheid en de grote flatscreen tv voor het plezier van de kinderen.

We zijn ‘s avonds de deur niet meer uitgegaan. Alleen met 2 kinderen door de donkere Brusselse straten zag ik niet zo zitten. Snacken op de kamer en samen naar Dirty Dancing (tja, die was toevallig op tv) kijken, waren een beter plan.

8.30 uur: goodmorning Brussels!

Op ‘t gemak wakker worden, om de beurt de douche in en dan naar beneden voor het leukste deel van overnachten op hotel: het ontbijt! B&B Hotels biedt een uitgebreid en verzorgd ontbijtbuffet met brood, zoet en hartig beleg, cornflakes, muesli, eitjes en fruit. Alles wat ne mens nodig heeft om aan de dag te beginnen.

Wat ik zelf stiekem ook leuk vind, is de tweede kop koffie op de kamer drinken. En zo geschiedde. Alleen vonden de kinderen op dat moment een razend spannend Ketnet-programma waardoor we later dan wat ik voorzien had de deur uitgingen. Maar bon, ik dacht, dan bouw ik wat krediet op voor de vele kilometers die we straks nog zouden doen. Wisten zij veel… (oeps).

11 uur: Marollen & Justitiepaleis

Op het Atomium, Kinepolis en een smurfententoonstelling in één van de Paleizen na hadden de kinderen Brussel nog nooit gezien. Ik had daarom bedacht om een paar highlights te tonen. De wandeling begon met wat geslenter over het Vossenplein, het hart van de Marollen. Die handelaars en hun brakke waar op dito tafeltjes en stoffige tapijtjes zijn uniek. De cafés op het plein met namen zoals ‘Losse Brol’ maken het plaatje helemaal af. Cultuur met een hoek af.

vossenplein brussel

Vlakbij maar hoger gelegen treffen we het Justitiepaleis en het Poelaertplein met een indrukwekkende uitzicht over de stad.

12 uur: Brunchen?

Voor mijn route had ik me een beetje laten inspireren door de kindvriendelijke tips van Spa. Het bekende watermark verzamelde een paar adresjes voor #sparentfriendely city tours in onder meer Antwerpen, Namen, Leuven en… Brussel.

Zo kwam ik bij La Fabrique en Ville terecht, gelegen in het Egmont park langs de chique Waterloolaan. Ik dacht hier een koffietje te drinken, maar dat was buiten de weekenddrukte gerekend. Het zat hier bomvol! Vol met brunchende mensen die daarvoor gereserveerd hadden. En ik begrijp waarom. Brunchen is sowieso gezellig, maar ook dáár, zo mooi daar binnen met een speelzaal voor de kinderen op de eerste verdieping en een gezellig terras in het park. Ik kom terug én reserveer op voorhand :).

Het gezellige terras van La Fabrique en Ville in het Egmont Park.

13 uur: Koninklijk Paleis, Warandepark & MIM

Dan maar verder wandelen en dan kom je al gauw uit bij het riante Koninklijk Paleis. Een must see. Tegenover het paleis ligt het mooie Warandepark en ook dat stukje groen blijft aantrekkelijk voor een rondje.

Maar daarna werd het toch echt even tijd voor een pauze. Via via kwamen we te weten dat je op het dak van MIM, het museum voor muziekinstrumenten, terecht kunt voor koffie, een hapje en een gaaf uitzicht over de stad.

15 uur: Kunstberg, Grote Markt & Manneken Pis

Deel 2 van onze wandeling was gereserveerd voor de échte highlights van Brussel. Diegene die iedere dag plat getrapt worden door toeristen. Denk hierbij aan de prachtige Kunstberg, de imposante Koninklijke Sint-Hubertusgalerijen, de Grote Markt met vele gouden randjes en de kleine Manneken Pis. Je moet ze gezien hebben. Op die laatste na, die toch echt meer weg heeft van een tourist trap, zijn ze ook allemaal zwaar de moeite. Zo mooi.

En wanneer je in Brussel bent, kan je niet anders dan ook smullen van friet of een wafel. Wij kozen voor het zoete. Altijd een winner.

17 uur: terug naar huis

In de late namiddag namen we de trein terug vanuit Brussel-Centraal. Het waren dus geen volle 24 uur, maar in de titel klonk dat beter :). Voor een volgende keer bewaar ik de Oude Graanmarkt, Dansaertstraat, Vismarkt en Sint-Katelijneplein. En ooit wil ik ook heel graag een keer een heel weekend in Elsene hangen. ‘t Schijnt dat het iets weg heeft van Parijs.

Anyway, onze nacht en dag nu was top. Heerlijk weer, flink gestapt, mooie dingen gezien, en héél leuk om aan de kinderen te tonen.

* Dankzij een samenwerking met Sound of C mocht ik een nacht in B&B Hotels overnachten om de recente opening in de kijker te zetten.

Sylvie Van Nieuwerburgh

Opgegroeid in België, maar gestudeerd in Amsterdam, Leiden en Amerika. Ik reis sinds mijn tienerjaren, werk nu in IT, ben een jongensmama, getrouwd en thirtysomething. Oh ja, en altijd een hoofd vol plannen, dat vooral.